Sari la conținut

Activități specifice – Servicii de terapie logopedică

HomeActivități specifice – Servicii de terapie logopedică

Activități specifice profesorilor-logopezi din CJRAE

Activitatea desfăşurată de către profesorii-logopezi constă în depistarea şi evaluarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare; corectarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare prin programe de intervenţie specifice; consilierea acordată părinţilor şi consultanța cadrelor didactice în problematica specifică și alte activități de specialitate;

Intervenția logopedică este o activitate specializată, cu caracter terapeutic-recuperatoriu de care beneficiază copiii cu dificultăți/ tulburări de limbaj și comunicare din învățământul de masă, inclusiv copiii cu dizabilități și/sau CES.

Fiecare profesor logoped acoperă o zonă de intervenţie (circumscripţie logopedică) care se stabilește prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, de maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari.

În cabinetele logopedice școlare, din învățământul de masă,  activitatea constă în

  • terapia tulburărilor de limbaj şi comunicare,
  • elaborarea/adaptarea unor programe de intervenție logopedică specifice, corespunzătoare principalelor tulburări ale limbajului şi comunicării:
    1. tulburările de pronunţie/articulare;
    2. tulburările de ritm şi fluență a vorbirii;
    3. tulburările limbajului scris-citit;
    4. tulburările de dezvoltare a limbajului;
    5. alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor.

În cabinetele logopedice din cadrul CSES, activitatea profesorilor-logopezi constă în

  • Dezvoltarea și sprijinirea implementării proiectelor/programelor de informare, prevenire și intervenție care să faciliteze adaptarea școlii la nevoile elevilor, înlăturarea barierelor în învățare pentru dezvoltarea unui mediu școlar incluziv și facilitarea adaptării și incluziunii fiecărui copil/elev;
  • Elaborarea resurselor educaționale deschise, ghidurilor/îndrumătoarelor metodologice necesare în desfășurarea activităților didactice;
  • Informarea, consilierea psiho-pedagogică, documentarea şi îndrumarea pentru antepreșcolari/ preşcolari/elevi, părinţi şi cadre didactice în problematici specifice;
  • Evaluarea psihopedagogică a copiilor/elevilor în risc de excluziune socială;
  • Evaluarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare și corectarea tulburărilor de limbaj şi de comunicare prin programe de intervenţie specifice;
  • Asigurarea serviciilor de consiliere logopedică, a cursurilor pentru părinţi, împreună cu cadrele didactice specializate în educație parentală;
  • Realizarea monitorizării, prin intermediul profesorilor-logopezi a situațiilor de abandon şcolar și a altor situații de risc din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ;
  • Sprijinirea cadrelor didactice din cabinetele logopedice școlare în vederea dezvoltării profesionale continue, prin cursuri de specialitate şi prin grade didactice;
  • Colaborarea cu profesorii-consilieri școlari, profesorii-psihologi, profesorii-logopezi, profesorii itineranți și de sprijin, cu mediatorii școlari și alți specialiști din cadrul CJRAE și din camerele-resursă din unitățile de învățământ preuniversitar, în funcție de problematica identificată;
  • Asigurarea serviciilor de terapie logopedică pentru copiii cu CES, în funcție de nivelul de sprijin, la solicitarea unităților de învățământ unde nu sunt normate posturi de profesor-logoped;
  • Sprijinirea activității comisiilor metodice/a grupurilor de lucru inter și transdisciplinare;
  • Participarea la elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice, pe baza unui acord cu partenerii educaţionali, când este cazul;
  • Elaborarea și implementarea unor proiecte, programe, parteneriate educaționale specifice, proiecte cu finanțare internă/externă;

 

 În vederea desfășurării activităților de terapie logopedică, profesorii-logopezi încheie protocoale de colaborare/acorduri cu părinţii/tutorii/reprezentanții legali ai copiilor/elevilor care solicită servicii de terapie logopedică.