Proiecte – Studii
Avanpremieră pentru carieră – festivalul filmelor de prezentare a a unităţilor de învăţământ liceal şi profesional din judeţul Iaşi
Într-o lume într-o continuă schimbare, explorarea ofertelor educaţionale reprezintă o cale importantă spre dobândirea unei certitudini: construirea unei cariere de succes. Proiect de tradiție pe problematica orientării școlare și profesionale la nivelul județului Iași, Avanpremieră pentru carieră – festivalul filmelor de prezentare a a unităţilor de învăţământ liceal şi profesional din judeţul Iaşi reprezintă o modalitate atractivă de promovare și explorare a ofertelor educaţionale, o sursă credibilă în care informaţiile sunt mediate de specialişti, cadre didactice şi consilieri şcolari. Prin realizarea filmelor de prezentare a unităților școlare, tinerii din echipele de proiect sunt abilitați în elaborarea de materiale de promovare a şcolii pe care o reprezintă; Pentru elevii de clasele gimnaziale, proiectul oferă informații despre oferta de servicii educaţionale liceale/profesionale la nivelul județului Iași într-o manieră atractivă. De asemenea, filmele de prezentare a unităților de învățământ liceal și profesional reprezintă o sursă valoroasa de informare și pentru părinții elevilor care urmează să facă o alegere privind traseul școlar și profesional.
Grupul țintă vizat de proiect este format din elevii din ciclul liceal implicați în realizarea filmelor de prezentare a unităților școlare, cadrele didactice coordonatoare, elevii din ciclul gimnazial și părinții acestora.
Activitățile de impact din cadrul proiectului sunt:
- Constituirea echipajelor la nivelul fiecărei unităţi liceale/profesionale
- Elaborarea filmelor de prezentare a unităților de învățământ
- Jurizarea filmelor cu sprijinul Consiliului Județean al Elevilor și Palatului Copiilor )
- Evenimentul de lansare a filmelor
- Derularea activităților de orientare școlară și profesională, prin valorificarea resurselor realizate în proiect (filmele de prezentare a unităților școlare)
Ca urmare a derulării proiectului, elevii participanţi își dezvoltă abilităţi de elaborare a materialelor vizuale de prezentare a unităţii liceale, de gândire critică şi creativă, de lucru în echipă, de cooperare, de comunicare asertivă şi persuadare. În acelaşi timp, beneficiarii direcţi, elevii, precum şi cei indirecţi, părinţii, beneficiază de documentare şi informare privind oferta educaţională la nivel liceal și profesional. Materialele vizuale reprezentă o resursă valoroasă în orientarea carierei elevilor.
Interviu cu viitorul meu
Proiectul Interviu cu viitorul meu vine în întâmpinarea nevoilor elevilor de informare și consiliere cu privire la domenii profesionale de interes, prin implicarea profesioniștilor care prezintă, într-un mod interactiv și constructiv, trasee profesionale, elemente biografice care au stat la baza alegerilor lor profesionale, dar și sugestii privind noile oportunități generate de perioada socio-economică și culturală pe care o traversăm. Elevii au oportunitatea de a se informa cu privire la mediul educaţional şi ocupaţional actual, prin participarea la evenimente online mediate de profesorii-consilieri şcolari. Proiectul se adresează, în mod special, elevilor din mediul rural pentru care accesul la informații realiste și obiective cu privire la piața muncii este limitat și este implementat, în mod special, prin implicarea profesorilor-consilieri școlari cu cabinet de asistentă psihopedagogică în unități școlare din mediul rural.
Scopul proiectului este dezvoltarea abilităților decizionale de orientare școlară și profesională ale tinerilor, prin activități coerente de informare și consiliere cu privire la domenii profesionale de interes în contextual socio-economic și cultural actual.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
- Promovarea meseriilor relevante pentru piața muncii și de interes pentru elevi;
- Promovarea ofertelor educaționale și academice corelate cu interesele de formare și dezvoltare ale elevilor;
- Dezvoltarea parteneriatelor cu specialiști în diferite domenii, ca persoane resursă pentru orientarea școlară și profesională a tinerilor;
- Creșterea motivației pentru învățare și pentru creionarea unui traseu școlar și profesional;
- Elaborarea de materiale suport, resurse pentru activitatea de orientare școlară și profesională desfășurată de profesorii-consilieri școari și profesorii diriginți.
Activitățile de impact din cadrul proiectului sunt:
- Evenimentele de informare și consiliere a elevilor cu privire la domeniile profesionale de interes
- Simpozionul pentru elevi ”Interviu cu viitorul meu”
- Lansarea volumului ”Interviu cu viitorul meu” care reunește lucrări ale elevilor pe tematică OSP
- Postarea resurselor realizate în cadrul proiectului pe site-ul cjrae-iasi.ro
- Derularea activităților de orientare școlară și profesională, prin valorificarea resurselor realizate în proiect
Ca urmare a derulării proiectului elevii participanți au oportunitatea de a-și dezvolta abilităţi decizionale cu privire la propriul traseu școlar și profesional. În acelaşi timp, participanții direcţi, elevii, precum şi cei indirecţi, părinţii, beneficiază de documentare şi informare privind domenii profesionale de interes, ofertele educaţionale la nivel liceal și profesional. Materialele realizate în cadrul proiectului (inregistrări audio-video ale evenimentelor de informare, volumul ”Interviu cu viitorul meu” reprezintă resurse valoroase în orientarea carierei elevilor și sunt puse la dispoziția profesorilor-consilieri școlari și diriginți ca materiale suport pentru orele de Consiliere și dezvolare personală/ Consiliere și orientare.
Festivalul Prieteniei
Problema violenţei reprezintă o temă de reflecţie pentru toţi actorii din mediul educațional. Studiile realizate atât la nivel naţional (de către Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei), cât şi la nivel judeţean/ local (realizate de ISJ şi CJRAE Iaşi) au evidenţiat faptul că numărul incidentelor de tip bullying au devenit din ce în ce mai numeroase în spaţiul şcolar. Intervenţia adulţilor în rezolvarea situațiilor problematice s-a dovedit, de cele mai multe ori, insuficientă, în sensul menținerii frecvenței manifestărilor violente în rândul elevilor. Analiza nevoilor de consiliere, realizata la nivelul CJRAE Iași, prin intermediul profesorilor-consilieri școlari în luna septembrie a fiecărui an școlar reliefează nevoia elevilor de susținere psihopedagogică pe următoarele componente: managementul situațiilor de violență, managementul emoțiilor, dezvoltarea stimei de sine. De asemenea, studiul pune în evidenă atât deschiderea elevilor spre o intervenţie de tip peer-education în detrimentul unei intervenţii educaţionale clasice (profesor – elev), cât şi preferinţa pentru experienţe educaţion ale non-formale.
Festivalul Prieteniei coagulează membrii comunităţii educaţionale (elevi, părinţi, profesori, consilieri şcolari) în identificarea şi crearea de alternative pozitive şi constructive de abordare a fenomenului violenţei în mediul şcolar. Festivalul reprezintă, de asemenea, context pentru dezvoltarea socio-emoțională a elevilor, pentru valorizarea potențialului creativ al acestora și pentru dezvoltarea încrederii în sine.
Festivalul, prin modalitatea de organizare şi desfăşurare, îşi propune să întărească comunicarea asertivă între elevii instituţiilor de învăţământ preuniversitar, să ofere posibilităţi personalizate de exprimare pozitivă, să întărească toleranţa pentru diversitate şi să construiască punţi de cooperare şi relaţionare între elevi. Prin implicarea în activităţi care să valorifice nevoia de comunicare, de relaţionare, de intercunoaştere, de manifestare artistică, de exprimare creativă a propriei personalităţi, preadolescentul sau adolescentul de azi poate deveni adultul responsabil, care are încredere în sine, capabil să comunice asertiv și să dezvolte relații pozitive cu cei din jurul său.
Scopul proiectului este optimizarea climatului din mediul școlar şi dezvoltarea stării de bine a elevilor prin încurajarea cooperarii, a tolerantei, a fair-play-ului, utilizând limbajele artei și cel al creativității.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
- Identificarea de alternative pozitive de exprimare şi manifestare a tinerilor din şcolile participante prin limbajul artei (pictură, dans, teatru, muzică etc.)
- Construirea de echipe de elevi și profesori care să realizeze, prin cooperare, produse/momente artistice pe problematica propusă
- Realizarea de activități educative și de consiliere prin care ce exprimă atitudini proactive, de manifestare a toleranţei, cooperării și prieteniei în mediul școlar
- Diseminarea rezultatelor la nivelul şcolilor participante şi asimilarea efectelor în cultura organizaţională a şcolii
Activitățile de impact din cadrul proiectului sunt:
- Ziua Gestului Frumos- activități de încurajare a empatiei, colegialității, sprijinului
reciproc (donarea de rechizite colegilor, transmiterea unor mesaje pozitive, oferirea de desene și flori bunicilor, transmiterea de mesaje de mulţumire părinţilor sau profesorilor etc.) Consiliul şcolar al elevilor din fiecare unitate de învăţământ parteneră are libertate de a alege gesturile, faptele, comportamentele şi persoanele cărora se adresează.
- Festivalul Prieteniei, etapa regională – prezentarea momentele artistice pregatite de
echipajele școlilor (dansurile, momentele muzicale vocal-instrumentale, trupele de teatru, flash moburile) după un desfăşurator al festivalului.
- Realizare de desene pe tema prieteniei cuprinse într-o expoziție nivel local/județean în cadrul CJRAE partenere
Ca urmare a implementării proiectului la nivel regional se dezvoltă un climat școar pozitiv, prin întărirea comportamentelor pozitive şi prin utilizarea modalităţilor alternative de relaţionare şi comunicare în şcolile participante, se dezvoltă starea de bine în rândul elevilor prin împărtășirea unor valori, interese sau preocupări comune din domeniul artei și creativităţii.
Pregătit pentru succes!
Copiii înalt abilitați au nevoie de susținere din partea adulților pentru că, de cele mai multe ori, stresul acestora este mai intens în comparație cu cel al covârstnicilor. Principalele cauze ale stresului sunt (Cretu, Carmen, 1998): câmpurile mai largi de conștientizare și de senzitivitate, căutarea intensă a identității, tipică pentru precocitate, sentimentul de a fi diferit, frica de a nu fi izolat, expectanțe nerealiste față de propriile rezultate sau față de imaginea altora despre sine, contrastul dintre așteptările copilului și răspunsurile primite, decalajul între dezvoltarea cognitivă, intelectuală și dezvoltarea emoțională. nesincronizarea dezvoltării intelectuale cu cea psihimotrică, dificultățile de socializare.
Programul ”Pregătit pentru succes” răspunde nevoilor de susținere psihopedagogică a elevilor înscriși la cursurile Centrului de Excelență Iași așa cum rezultă din analiza rezultatelor obținute în urma analizei nevoilor de consiliere. Pornind de la rezultatele studiului, CJRAE Iași propune, în vederea susținerii psihopedagogice a elevilor înscriși la Centrul de Excelență, implementarea unor programe de asistență psihopedagogică (consiliere de grup) pe problematici identificate ca fiind de interes pentru elevii și consilierea individuală a elevilor, la solicitare.
Scopul programului este susținerea psihopedagogică a elevilor înscriși la Centrul de Excelență Iași în vederea creșterii performanțelor școlare, optimizării rezultatelor obținute la olimpiade și concursuri.
Etapele în derularea programului sunt:
- Etapa de înscriere a elevilor la activități: elevii completează Fișa de înscriere la programul ”Pregătit pentru succes!”, formular online transmis elevilor înscriși la activitățile CEX Iași.
- Etapa de derulare a atelierelor online: În funcție de numărul de înscrieri și distribuirea opțiunilor elevilor pe teme de interes, se organizează lunar ateliere online, facilitate de profesori-consilieri școlari
Problematici propuse pentru atelierele online, conform analizei nevoilor de susținere psihopedagogică exprimate de elevii înscriși la CEX Iași:
- Cum învăț? (tehnici de învățare accelerată, mnemotehnică, organizarea timpului)
- Cum mă simt? (reglare emoțională în situații de concurs, cum gestionez succesul și insuccesul)
- Ce fac când sunt stresat? (anxietate, burn-out, tehnici de control emoțional)
- Vreau să fiu perfect?! (capcanele perfecționismului)
Prin participarea la activitățile proiectului elevii înalt abilități au oportunitatea dezvoltării și armonizării personalității, punerea în valoare a potențialului și obținerea performanței în acord cu resursele de care dispun.
Smart Vacanța! (Proiect de facilitare a tranziţiei de la gimnaziu la liceu)
Problematica tranziţiei şcolare la alt ciclu de şcolaritate pentru elevii din mediul rural presupune schimbări profunde: schimbarea mediului în care funcţionează unitatea de învăţământ (debutul într-o unitate şcolară din mediul urban şi contactul cu o aglomerare urbană mare); contactul cu o comunitate şcolară eterogenă (elevi proveniţi din medii şi comunităţi, etnii, religii diferite); dificultăţile legate de transport, navetă, cazare în cămine sau internate şcolare; scăderea motivaţiei şcolare şi de dezvoltare personală dată de un nivel crescut de relaxare a tânărului conştient că a parcurs un nivel minimal de şcolaritate.
Proiectul Smart Vacanța! își propune familiarizarea elevilor cu învăţământul liceal și îmbunătățirea procesului de tranziție de la învățământul gimnazial la cel liceal. Metodologia activităţilor din cadrul programului este axată pe conceptul educaţiei între egali, ce propune o comunicare interpersonală cu scop educativ bazat pe informare şi formare într-un domeniu cu subiecte de importanţă majoră, între membrii unui grup care împărtăşesc caracteristici asemănătoare (vârsta, mediu, statut social etc.) şi persoanele instruite de a îndeplini rolul de educator al lor.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
- Dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi relaţionare cu elevi din alte comunităţi sau medii de provenienţă.
- Dezvoltarea nivelului de autocunoaştere a propriilor valori, interese, abilităţi şi luarea deciziilor în raport cu propria carieră.
- Creşterea nivelului motivaţional şi de dezvoltare personală şi profesională a elevilor prin interacţiunea cu modele de carieră ale tinerilor liceeni.
- Facilitarea împărtăşirii experienţelor personale şi a schimbului de bune practici între elevi în vederea diminuării nivelului de anxietate şcolară şi socială.
- Creşterea nivelului de informare a elevilor din gimnaziu cu privire la posibilităţile de continuare a studiilor şi a resurselor culturale ale municipiului Iaşi.
Activitățile propuse în cadrul proiectului:
- Cum să relaționez eficient cu ceilalți?
- Cum să-mi gestionez emoțiile?
- Pot să fac, nu pot să fac!
- Planul meu de carieră
Elevii participanți la program au oportunitatea ca, prin activități nonformale, să-și dezvolte abilităţile de viaţă, facilitând astfel tranziţia de la gimnaziu la liceu şi prevenirea părăsirii timpurii a şcolii sau a insuccesului şcolar.
Galerie foto

- Iași, Bulevardul Socola, nr. 110
- +(40) 232 267 696
- cjraeiasi@yahoo.com